Bochenek „razowca” i DKW
Pojazdy marki DKW w całej gamie pojazdów marki Auto Union stanowiły ich tańszą grupę. Obok Polskiego Fiata 508 (cena 5400 zł - 1939 r.) stanowiły one również grupę najtańszych samochodów na polskim rynku. Dla porównania cena polskich motocykli była relatywnie wysoka np: Sokół 1000 M111 – kosztował 4200 zł (1935 r.), a w przypadku Sokoła 600 RT - podstawowa cena motocykla wynosiła 2 300 zł. Wózek boczny można było otrzymać za dopłatą 750 zł (czerwiec 1939 r.).
W Polsce cena DKW w 1936 roku wynosiła: dla modelu Reichsklasse – 5400 zł, dla Meisterklasse – 6200 zł. Rok później ceny wraz ze wzrostem liczby wyprodukowanych pojazdów zeszły na niższy poziom i tak model Reichsklasse kosztował 4850 zł. a samochód DKW w wersji Spezial kosztował 5300 zł, natomiast cena auta w wersji z mocniejszym silnikiem - Meisterklasse - wynosiła 5900 zł.
Jak kształtowały się zarobki w tamtym okresie? Poniżej można zobaczyć przykładowe dane o zarobkach (miesięcznych) jakie udało się odszukać w zasobach internetowych (dane z okresu 1937 – 1939):
flisak - 100zł
robotnik ok. 120 zł
początkujący nauczyciel - 130 - 180 zł
posterunkowy - 150 zł
kapral WP - 150 zł
przodownik policji - 240 zł
maszynista- 400 zł
sędzia- 500 zł
nauczyciel z 15-letnim stażem, ppłk WP, starosta powiatu – 570 zł
profesor - 1100 zł
pułkownik WP - 1100 zł
dyrektor poczty - 1500 zł
dyrektor okręgowy PKP - 1600 zł
generał broni - 2700 zł
prezes Sądu Najwyższego - 3100 zł
Jak widać np. sędzia musiał wydać na kupno nowego samochodu DKW Meisterklasse (6200 zł) ok. 12 pensji. Za swoje miesięczne uposażenie mógł kupić 1666 bochenków chleba (cena ok. 30 gr/bochenek) albo 694 litry benzyny (przy cenie 0,72 grosze za litr). Jak wyznacznik siły nabywczej złotego możemy przyjąć także ceny innych artykułów jak np. cenę 1 litra mleka ok. 26 gr/litr, cenę cukru 1 zł/kg czy cenę 1 tony węgla, która wynosiła 48 złotych.
Jak kształtowały się ceny tej marki za naszą zachodnią granicą?
W Niemczech DKW Reichsklasse kosztowało (1937r.) 1795 marek niemieckich (RM), a model Meisterklasse kosztował 2350 marek. Przy kursie marki do złotego wynoszącym 1 RM = 2,13 zl samochód kosztował odpowiednio: Reichsklasse - 3823,35 zł, Meisterklasse - 5005,5 zł. Za granicą taniej ? No cóż …
A ile kosztował taki samochód np. w Holandii? Najtańsza limuzyna DKW Reichsklasse kosztowało 1080 guldenów przy kursie w 1940 roku 1 gulden = 1,5 marki niemieckiej (jej wartość spadała w kolejnych miesiącach). Wartość walut po wybuchu wojny szybko się zmieniała, ale przyjmując przelicznik sprzed wybuchu otrzymalibyśmy cenę pojazdu 3240 zł. Są to jednak tylko przeliczenia poglądowe z uwagi na brak danych pochodzących z tego samego okresu i potraktujmy je jako ciekawostkę. (Trzeba pamiętać również o relacjach pomiędzy cenami innych artykułów, ich relacjami oraz siłą nabywczą ówczesnych pieniędzy).
No dobrze, w takim razie możemy zadać sobie pytanie, ile warte jest nasze DKW obecnie?
Przede wszystkim na pewno ma ogromną wartość emocjonalną i prestiżową – stajemy się zauważalni na ulicy wśród tysięcy innych użytkowników dróg , a ponadto dbamy o zabytki, a to jest na pewno bezcenną cechą.
Ale możemy też dokonać profesjonalnej wyceny u rzeczoznawcy samochodowego zajmującego się taką działalnością i dalej porównać te wartości z tabelami zawartymi w różnych specjalistycznych katalogach.
Jako przykład mogą posłużyć wartości pojazdu określone dla DKW F7 w wersji limuzyny na jednej ze stron internetowych: Gr. 1 – 9000 Euro, Gr. 2 – 6500 Euro, Gr. 3 – 4000 Euro, Gr. 4 – 2000 Euro (dane z lutego 2007r.) Jeżeli chcecie porównać inne modele DKW możecie odwiedzić tę stronę:
http://www.autotopnews.de/de/409/no/ids/default.htm
Taka lektura może czasem rozbudzić wyobraźnię …
Źródła:
http://www.odkrywca-online.com/pieniadz-przed-wojna,649504.html
http://genealog.mrog.org/wartosc_pieniadza.html
http://en.wikipedia.org/wiki/German_Reichsmark